15 LinkedIn Tips

15 Tips voor een goed LinkedIn profiel

  

Het is belangrijk is om te beginnen met het goed invullen van je profiel. Met een goed profiel word je sneller gevonden in LinkedIn (en in Google!). Daarnaast zorgt een goed profiel voor de juiste eerste indruk en bovendien weten mensen wat je te bieden hebt.

Goed LinkedIn profiel tips

Tegenwoordig kun je niet meer zonder een goed LinkedIn profiel. Dit is vaak de eerste indruk die mensen van je hebben. Jouw LinkedIn profiel wordt namelijk goed geïndexeerd door LinkedIn én Google. Daardoor ben je dus beter vindbaar online.

 

Als mensen je naam intypen in Google is je LinkedIn account meestal een van de eerste resultaten. Naast Twitter….

 

Welke informatie zien mensen op je LinkedIn account? Daarom hieronder een aantal tips om je LinkedIn profiel te verbeteren zodat je een goede eerste indruk maakt én beter vindbaar bent.

 

1. Naam

Vul hier alleen je naam in en eventueel titels. 

Voor vrouwen is het ook handig om je meisjesnaam in te vullen omdat mensen die jou van vroeger kennen je op deze naam zoeken. Zet hier verder geen toevoegingen zoals een telefoonnummer neer. Linkedin gaat hier steeds strenger op controleren en kan zelfs je profiel verwijderen.

2. Foto

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Zorg voor een goede, duidelijke, zakelijke portretfoto waarop je gezicht duidelijk herkenbaar is. Dus geen vakantiefoto's met een zonnebril of in een zomers topje. Zorg ook voor voldoende contrast. Dit straalt betrouwbaarheid uit. Zo hebben mensen een gezicht bij de persoon.

 

Profielen met foto worden ook beter bekeken. Bovendien wordt deze profielfoto samen met je kopregel getoond bij alles wat je op Linkedin doet.

3. Omslagfoto of headerfoto ook wel je banner

Voeg ook een omslagfoto toe zodat je Linkedin profiel er professioneel uitziet. Hier kun je ook wat meer van jezelf laten zien en je personal brand kracht bij zetten. Wat wil je uitstralen? Wees voorzichtig met veel tekst.

 

Wil je toch tekst toevoegen op je omslagfoto? Plaats deze dan aan de rechterkant.

 

Op je mobiel staat je profielfoto namelijk in het midden en op de desktop aan de linkerkant. Je kunt deze eventueel maken met behulp van bijv. Canva. Ik houd echt van Canva :-) Ik maak zelfs mijn dochters uitnodigen vanuit Canva.

4. Kopregel (Professional headline)

Standaard wordt hier je laatste functie gezet, maar je kunt dit zelf aanpassen. Doe dat dan ook! 

Deze wordt namelijk overal op Linkedin getoond maar ook letterlijk overgenomen in Google. En je Linkedin profiel is vaak een van de eerste zoekresultaten als mensen Googlen op je naam ;)

Je kunt ervoor kiezen om hier zoveel mogelijk trefwoorden over je expertise neer te zetten. Trefwoorden worden makkelijker gevonden in Google en in LinkedIn zelf. Slogans worden minder goed gevonden omdat ze minder trefwoorden bevatten, maar mensen weten wel meteen wat jij te bieden hebt.

  • Maak duidelijk waar jij voor staat en denk vanuit je doelgroep, waar is je doelgroep naar op zoek?

  • Maar vermijd de woorden “owner, eigenaar of directeur”, daar zal niemand op zoeken.

  • Je kunt maximaal 120 karakters gebruiken.

  • Houdt er rekening mee dat deze professionele titel letterlijk weergegeven wordt in de zoekresultaten van Google.

5. Samenvatting (Summary)

Geef hier geen omschrijving van je bedrijf, maar gebruik deze ruimte om JOUW specialisme neer te zetten.

Wat heb jij te bieden en welk probleem kun jij voor jouw doelgroep oplossen? Schrijf hier naar je droomklant, droomklus of droombaan toe! Denk vanuit je doelgroep en houd rekening met de trefwoorden waarop je gevonden wilt worden!

Hoe vaker je een bepaald trefwoord gebruikt, hoe hoger je hierop scoort. Houdt het wel leesbaar en gebruik hier liever geen vakjargon.

 

6. Media

Voeg ook media toe aan je Linkedin account. Daarmee maak je jouw profiel wat dynamischer en kun je ook nog meer van jezelf laten zien. Voeg hier een link toe naar externe documenten, foto’s, websites, video’s of presentaties.

 

7. Websites

Je kunt maximaal 3 websites toevoegen. Hoe meer mensen van je weten hoe eerder ze geneigd zijn om zaken met je te doen! Voeg dus zeker een website of link naar een bepaalde pagina op je website toe. 

Kies ook altijd voor de optie 'Ander'!

  • Hier staat standaard Privé of Bedrijfssite. 

  • Dit kun je wijzigen door voor de optie 'Ander' (Other) te kiezen.

  • Hier kun je dan je eigen websites noemen en de namen personaliseren zodat mensen ook weten waar ze terecht komen.

 

Heb je geen eigen website? Dan kun je hier ook websites noemen waar je je mee verbonden voelt om je profiel persoonlijker en aantrekkelijker te maken. Je kunt bijvoorbeeld de naam van een goed doel dat je steunt toevoegen of een organisatie waar jij vrijwilligerswerk voor doet, in het bestuur zit of iets dergelijks. Dit kun je aanpassen door op contactgegevens in je profiel te klikken.

 

8. Contactgegevens

Vul je contactgegevens in zodat mensen gemakkelijk contact met je op kunnen nemen. Hier kun je eventueel een telefoonnummer, je Twitter account en andere contact kanalen opgeven.

Het is goed om je mailadres in ieder geval zichtbaar te maken voor je eerstegraads connecties (tegenwoordig kan je het ook verbergen).

Gebruik wel een professioneel mail en geen 'ukkepukje2021@hotmail.com' als primaire mailadres. Je kunt de zichtbaarheid van je mailadres bij 'Instellingen en privacy' aanpassen

 

9. Werkervaring (Experience)

Linkedin is meer dan alleen een online C.V. dus gebruik de juiste zoektermen!

Wees kort en bondig, maar compleet want de termen die je invult, kunnen zoektermen zijn voor anderen. Vermeld dus ook je droom opdracht of de baan die je ambieert. Als dit trefwoord namelijk niet in je profiel staat, zul je hier ook niet op gevonden worden.

  • Bij Huidig (Current) vul je jouw huidige functietitel in of trefwoorden waarop je gevonden wilt worden.

  • Vul ook de Omschrijving (Description) in. Vermeld hier vooral ook wat je hebt bereikt.

  • Bij Vorig (Past) vul jij je werkervaring zo volledig mogelijk in. Je hebt 2.000 karakters bij iedere positie.

10. Opleiding (Education)

Vul alle opleidingen zo volledig mogelijk in. Zo kun je jouw contact met oud- studiegenoten vereenvoudigen. Vul hier ook de relevante cursussen in zodat je laat zien dat je je blijft ontwikkelen.

 

Die cursussen kun je ook bij het onderdeel 'Prestaties' invullen, maar over het algemeen vallen ze meer op bij het onderdeel 'Opleiding'. Dus heb je cursussen die je extra wil benadrukken? Vul ze dan hier in.

11. Vaardigheden

Vul zelf een aantal vaardigheden in. Als je dit zelf niet doet, gaan mensen je aanbevelen voor dingen waar je misschien niet op te wachten zit. Dan krijg je aanbevelingen voor vaardigheden zoals 'Nederlands' of 'Excel'.

 

LinkedIn geeft namelijk suggesties aan jouw connecties en die zijn niet altijd relevant. Mensen die je kennen en je aardig vinden klikken dan op deze suggestie en geven een aanbeveling voor deze suggestie. Bovendien geeft dit aan wat jouw expertises zijn en zijn dit weer zoekwoorden waar je op gevonden kunt worden.

 

12. Prestaties

Bij het onderdeel 'Prestaties' kun je nog veel meer informatie kwijt zoals onderscheidingen, cursussen, projecten. Vul je Linkedin profiel zo volledig mogelijk in, maar houd het wel 'to the point'. Informatie die niet relevant is, kun je beter weg laten. Als je alles in je Linkedin profiel wil proppen, zien mensen door de bomen het bos niet meer.

TIP: Benadruk dus vooral die dingen die ECHT belangrijk zijn.

 

13. Aanbevelingen (Recommendations)

Het is voor Linkedin belangrijk dat je profiel zo volledig mogelijk ingevuld is. Volledige profielen krijgen als beloning voorrang in zoekopdrachten. Daarbij horen ook aanbevelingen.

 

Maar deze aanbeveling zijn ook erg waardevol omdat anderen vertellen waar je goed in bent. En dat schept meer vertrouwen.

Vraag dus gewoon om recommendations in jouw netwerk. Nee heb je, ja kun je ontvangen ;-)

  • Juist op Linkedin zijn deze aanbevelingen zo waardevol omdat je deze zelf niet kunt aanpassen.

  • Je bepaalt wel zelf of je zo'n aanbeveling toont op je Linkedin profiel.

  • Je kunt een recommendation alleen geven aan of krijgen van een eerstegraads contact.

14. Interesses

Bij interesses zien mensen van welke Linkedin groepen je lid bent en welke Linkedin bedrijfspagina's of nieuwsbronnen je volgt. Dit zegt anderen ook iets over jouw interesses. Alle content van mensen en bedrijven die je volgt verschijnen in je feed. Vind je de berichten van iemand interessant? Dan kun je deze mensen 'volgen'.

 

Tip: Je kunt mensen ook volgen zonder dat je een connectie bent.

 

15. Openbaar profiel (Public profile)

Standaard krijgt ieder profiel een betekenisloze URL toegewezen met een hoop cijfers (bijvoorbeeld www.linkedin/in/cn1226785). Maar je kunt deze URL aanpassen!

Gebruik het liefst je eigen naam, zoals bijvoorbeeld http://www.linkedin.com/in/chantalvirtualmanager. Maak een persoonlijke en herkenbare Linkedin URL door deze te veranderen. Zo wordt je beter gevonden door Google en andere zoekmachines, en kun je de URL gebruiken in een e-mailhandtekening.

  • Rechts bovenaan heb je de optie 'Openbare profiel en URL bewerken', daar kun je jouw url aanpassen.

  • Verder kun je op de Public Profile pagina aangeven welke informatie zichtbaar is in jouw publieke profiel.

  • Bezoekers die niet behoren tot jouw directe netwerk zien je profielpagina op deze manier.

 

Aan de slag met een goed LinkedIn profiel!

Nu is het aan jou! Met deze tips kun jij ook aan de slag om je Linkedin profiel te verbeteren. Zorg dat je beter gevonden wordt en een goede eerste indruk maakt! Want je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken.